Heb je moeite met het inschatten van tijd? Bijvoorbeeld hoe lang je over iets doet, of om iets in bepaalde tijd voor elkaar te krijgen? Ga dan eens een tijdje ’klokken’.
Dat wil zeggen, met een timer opnemen hoe lang je bezig bent. Je zult verbaasd zijn! Over het algemeen duurt iets 1/3 tot wel de helft langer dan je van tevoren dacht! Als je een tijdje ‘geklokt’ hebt, ga je daarna waarschijnlijk meer tijd inruimen of wat realistischer zijn met je planning.
Wat ook kan helpen, is ervoor zorgen dat je alleen analoge klokken (zichtbaar) om je heen hebt. Bij een digitale klok (alleen cijfers) heb je geen besef van het verstrijken van de tijd – daar heb je de wijzerplaat voor nodig.
Maak je gebruik van een timer, omdat je je kind of leerlingen wil leren concentreren? Over het algemeen ben je geneigd om 10 of 20 minuten, ronde getallen, in te stellen met een timer. Maar volgens Leslie Josel, die onlangs in Londen (zie in het Nieuwsbericht) een presentatie gaf over de werking van het (ADHD) brein, werkt het beter als je bijvoorbeeld 17 of 23 minuten instelt. Die getallen zijn uitdagender, grappiger. Probeer het eens!